Hva er AI-kunst og hvordan skapes det?

"AMIGOS" - AI-kunstverk laget med Midjourney

AI-kunst har i løpet av de to siste årene tatt nettet med storm, og mange har tatt i bruk denne nyskapende og moderne retningen å utforme kunst på. Til tross for høy populæritet verden over, er måten å bruke teknologien på i kunstsammenheng fortsatt ukjent for mange og flere er nysgjerrige på hvordan dette utføres. I denne artikkelen vil du derfor få en forenklet innføring i teknologien bak, få innsikt i hvordan man går frem rent teknisk og også få grunnen til hvorfor jeg har tatt i bruk kunstig intelligens som arbeidsverktøy for å skape kunst.

Algoritmer trent opp med millioner av bilder

Enkelt forklart så lages bildene via en såkalt generativ AI. Dette er en kunstig intelligens, eller mer spesifikt en maskinlæringsmodell, som er designet for å generere nytt innhold i form av skriftlig tekst, lyd, bilder eller videoer. Den generative Ai`en er koblet opp mot et dataprogram eller en nettside hvor du kan skrive inn kommandoer/tekstbeskrivelser. I markedet i dag finnes det flere ulike selskaper med egenutviklede kunstige intelligenser som er spesialisert på kun generering av bilder.

Noen eksempler på de mest kjente AI-modellene er Midjourney, Dall-E, Stable Diffusion, ChatGPT og Bing Image creator. Disse kunstige intelligensene er laget av avanserte algoritmer, som har fått tilgang til og blitt trent opp med millioner av bilder, blant annet ulike verk til kunstnere med ulike kunststiler. Basert på disse dataene, har AI-modellene blitt trent opp til å kunne forstå hvordan kunst i ulike former ser ut og klarer å både gjengi stiler og skape helt nye utrykk digitalt. Ettersom at AI-modellene også benyttes av millioner av brukere, og hundretusenvis av bilder blir generert daglig, tilegner Ai-modellen seg ny kunnskap og dermed utvikler sitt eget kunnskapsnivå. Dette medfører at den kontinuerlig lærer seg nye kunstneriske konsepter og stilarter, samt nye måter å skape bilder på underveis.

"BOYS NIGHT OUT" - Ai-kunstverk som fremstiller en noe mislykket kveld på byen med guttegjengen

Hvorfor skaper jeg kunst med AI?

Det er flere årsaker til at jeg som fotograf og fotokunstner har tatt AI i bruk som arbeidsverktøy. Fra første øyeblikk jeg begynte å benytte Midjourney, oppdaget jeg at de kreative mulighetene er endeløse. Det få tilgang til å benytte alle verdens lokasjoner, materialer, farger og objekter er noe som tidligere kunne anses som en fjern drøm. Det å få utløp for den iboende kreativiteten og kunne å skape bilder uten noen form for begrensninger - anser jeg som en stor kreativ befrielse. For som fotograf så har man nemlig ofte utfordringer med at flere ideer til prosjekter ikke blir realisert. Dette basert på en rekke begrensede faktorer som:

  • Budsjettet til å igangsette et prosjekt er ikke-eksisterende
  • At jeg ikke får innhentet riktige samarbeidspartnere til prosjektet
  • Ikke har mulighet til å reise verden rundt for å finne objekter eller lokasjoner jeg normalt sett ikke har tilgang til

    En annen viktig tilnærming til det å bruke AI innen kunst, er at teknologien kan benyttes til å drive kunsten i en ny retning i tiden som kommer. For jeg tenker at verdien og styrken i det å bruke teknologien i kunstsammenheng, ligger i det å kunne la kreativiteten flyte fritt og at det er store rom for det å skape unike visuelle konsepter og høyst originale kunstunivers. Et godt eksempel på et av konseptene jeg har kommet opp med frem til nå, er verket Amigos. Dette er et annerledes univers med tre giraffer iført dress på en fargerik blomstereng. Uten bruk av kunstig intelligens hadde jeg aldri klart å skape dette visuelt - Det å innhente giraffer iført en skreddersydd dress, er en oppgave det er praktisk talt umulig å få gjennomført i det virkelig liv.

    Etter å ha jobbet som fotograf i Oslo i 17 år og med en lidenskap for det visuelle og sterk interesse for ny teknologi, føltes det også som et naturlig steg å ta i bruk nye verktøy for å skape digital kunst. AI kommer til å bli en stor del av fremtiden vår enten vi vil eller ikke, og jeg følte også på viktigheten av å være oppdatert innen det som kan bli en stor del av fremtidens kunstscene.

  • Saken fortsetter under banner

    Prosessen starter med et visuelt konsept

    For å skape et godt kunstnerisk bilde, innledes prosessen med å utvikle et konsept eller en helt konkret visuell ide for kunstverket. I all god kunst har kunstnerne klart å skape noe som beveger de som betrakter verkene sine. Det å ha et tydelig konsept eller visuell ide når man starter, er derfor essensielt for å skape en retning for hvordan kunstverket skal se ut. Når jeg har jobbet med å utvikle ideer og konsepter til mine egne verker, har jeg brukt ulike typer innfallsvinkler i den kreative prosessen: En tanke om å skape et originalt kunstnerisk univers, å illustrere en situasjon, at ideen bak bildet er basert på en enkel visuell tanke, latt meg inspirere av hva jeg personlig synes er vakkert å se på eller at verket skal lages som et konkretisert politisk budskap. Et eksempel er et av verkene vist ovenfor, "Boys night out". Her var konseptet å vise et øyeblikk fra en typisk tur på byen, hvor det er ment å illustrere øyeblikket hvor objektene i bildet kjenner på en følelse av mislykkethet. Mislykketheten kan f.eks skyldes at ingen har klart å komme i kontakt med det motsatte kjønn i løpet av kvelden - En situasjon både mange menn og kvinner kan kjenne seg igjen i. I den kreative fasen hvor konseptet skal utvikles, står man fritt til å tenke ut akkurat det man vil, og her er det kun kreativiteten som setter grensen.

    Valg av kunstuttrykk

    Når konseptet bak bildet er tydelig definert, er neste steg å bestemme seg for hvilken kunstuttrykk ideen skal fremstilles i; eksempelvis et fotografi, maleri eller grafikk. Normalt sett bruker kunstnere årevis på å utvikle både ferdigheter og en egen stil innen sin egen respektive kunstform. Men det unike med AI er at man har muligheten til å generere bilder innenfor alle de nevnte visuelle utrykkene. I tillegg til å kunne velge alle typer kunstuttrykk, muliggjør også Ai det å generere bilder i stilen til velrennomerte store kunstnere og mange ulike kjente kunststiler. Dette gjøres ved å inkludere navnet på kjente kunstnere eller skrive inn ulike kunststiler inn i tekstbeskrivelsene. Men etter å ha benyttet Midjourney over en kort periode og jeg ble klar over at disse tingene var mulig, ble det tatt noen bevisste valg: Valgene var basert på min bakgrunn som fotograf og respekt for arbeidet som ligger bak det å skape god kunst. I tillegg ønsker jeg som kunstner å skape noe som har egenart og ikke skape noe alle med tilgang til et AI-verktøy kan skape.

  • Alle verk jeg lager via AI, skal i hovedsak basere seg på mine egne originale ideer
  • Det kunsteriske utrykket jeg skaper skal ikke være direkte kopier av stilen til andre kjente kunstnere - eksempelvis Picasso eller Andy Warhol.
  • I mitt tilfelle, hvor bakgrunnen min er fotografi som kunstform, skal kunstverkene som oftest være laget i en nærliggende stil av den kunst-sjangeren jeg selv behersker. Noen unntak har blitt gjort underveis, da ideen/konseptet jeg kom opp med egnet seg best visuelt i en annen type kunstform enn fotografi.
  • "IN RETROSPECT" - Et futuristisk selvportrett av en aldrende og fortsatt tenkende kunstner

    Bildene skapes ved hjelp av "Prompter"

    Når det visuelle konseptet er tydelig definert, går man over til et mer teknisk aspekt. Det er i denne fasen man skal skape bildene og handler om å benytte tekstbeskrivelser (eller prompter som det heter på fagspråket) inn i et av de overnevnte Ai-programmene som beskriver kunstverket via. Disse "promptsene" har som hensikt å gi AI-systemet en spesifikk beskrivelse av hvordan bildet skal se ut rent stilmessig og hvilke elementer det skal inneholde. En typisk prompt skrives på engelsk og starter som regel alltid med hva slags type kunstuttrykk man ønsker å skape; eksempelvis et fotografi, maleri eller grafikk. Deretter beskriver man videre i prompten hvilke elementer som skal være i bildet - som i et av mine bilder besto beskrivelsen av tre giraffer iført dress i en blomstereng).

    Når kunstformen og bildets hovedessens er beskrevet, følger man videre opp med ekstra informasjon som har som hensikt å beskrive det endelige kunstuttrykket. Disse tilleggsbeskrivelsene kan eksempelvis være hvilke farger som skal brukes, at bildet skal være mørkt/lyst eller at bildets visuelle uttrykk skal bære preg av at man benyttet en spesiell kameralinse (dersom man f.eks lager et bilde i en fotografisk stil.) Når jeg skriver "prompts" kommer min fotografiske og kunsteriske bakgrunn til sin rett. Med en teknisk og visuell faglig kompetanse, vet jeg godt hvordan jeg skal beskrive det visuelle utrykket i bildene for å oppnå det resultatet jeg ønsker. Dette være seg hvordan lyset skal falle, hvilken fargepalett bildet skal ha eller hvordan utsnittet skal være utført.Men til tross for visuell og teknisk kompetanse, forekommer det ofte at jeg må generere et bilde svært mange ganger for å komme frem til det visuelle resultatet jeg hadde sett for meg i forkant.

    En ferdigstilt tekstpromt kan for eksempel se slik ut: "Photography: Beautiful exotic flowers in several different pastel colors, flowers are floating in turquoise water, sunrays coming through the surface of the water, canon R5 camera, canon RF 50mm lens, Aperture f.5, beautifully color graded, super-resolution, natural lighting, insanely detailed and intricate, hyper maximalist, hyper-realistic, volumetric, ultra photoreal, ultra-detailed, intricate details, 8K, super detailed, full color, volumetric lighting, realistic, 16K --ar 3:2"

    Ai-kunstverket "SPIRITUAL CROSSOVER" fremstiller øyeblikket man har avgått med døden og befinner seg i krysningspunktet på vei til en ny dimensjon

    Etterarbeid i bildebehandlingsprogrammer

    Etter å ha laget en mengde bilder, starter etterarbeidet med en eller flere av de bildene som er blitt laget. Første steg er å oppskalere bildet, slik at det blir "fysisk" større i antall pixler via et program. (NB Dette utføres kun dersom man har et ønske om å printe bildene i stor størrelse på veggen, da filene man laster ned ikke er høyoppløselige nok for å kunne gjøre dette). En av utfordringene med dagens AI-programmer er at de ofte ikke klarer å generere bilder som er 100% teknisk perfekte. Dersom man har laget et bilde av en menneskekropp med ansikt og hender, vil man som oftest oppleve at ansiktene og fingrene ser svært unaturlige ut. Dette betyr at man bør beherske Photoshop og inneha ferdighetene som trengs for å rette opp i disse tingene. Jeg personlig benytter også mye tid til å legge til, endre og fjerne elementer i de fleste av bildene. Dette gjøres fordi jeg personlig ønsker å tilføre endringer, som vil bidra til å gjøre det endelige kunstneriske utrykket enda mer unikt og kunstnerisk. I tillegg til å gjennomgå omfattende endringer i Photoshop, går bildene igjennom en prosess hvor de fargekorrigeres etter min personlige smak. Dette gjør jeg fordi farger som oftest er en svært viktig del av et kunstverk, og viktigheten av en harmonisk fargepalett for meg personlig, er stor.

    Tina T - Eksempel på før og etter etterarbeid via bildebehandlingsprogrammer

    Ettersom at kunst er personlig og i stor grad subjektivt for de fleste kunstnere, er det å velge ut hvilke verk som skal vises frem også en tidkrevende og møysommelig prosess. Siden oppstart har jeg generert tusenvis av bilder, men hvor det nå er kuratert og lagt ut kun et lite knippe av disse bildene for salg i nettbutikken. Det endelige utvalget er basert på en personlig oppfatning om at kunstverkene har en egenart, og at de har et interessant visuelt, kunstnerisk utrykk. Avgi gjerne nettbutikken et besøk, for hvem vet, kanskje du finner et som passer perfekt på veggen hjemme i din bolig eller på din arbeidsplass? 

    - Stian

    Del artikkel:

    Facebook
    LinkedIn

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    Privacy Settings
    Jeg bruker cookies for å forbedre brukeropplevelsen din på denne nettsiden. Hvis du benytter en nettleser, kan du begrense, blokkere eller fjerne cookies via denne. Jeg benytter også innhold og script fra tredjepartsleverandører som kan bruke former for sporingsteknologi. Du kan velge å godta dette under. Egen side som gir deg en fullstendig oversikt over bruken av cookies, kommer senere. Privacy Policy